woensdag 30 november 2016

Bloggen is ... je aan de regels houden

"In ieder mens zit wel iets van autisme." Een uitspraak die ik vaak hoor, veelal gebruikt als mensen een woord van troost willen spreken of autisme voor zichzelf willen verhelderen. En werd ik er voorheen op z'n zachtst gezegd geïrriteerd van ("onderschat autisme niet!"), tegenwoordig kan ik er wel om glimlachen. Want zit er niet een kern van waarheid in?

Neem nou het schrijven van blogs. Als je je aan "blogregels" houdt, als je de theorie op een juiste manier toepast, neemt de leesbaarheid toe, komt je boodschap beter over en boei je je lezer van begin tot eind. Juist het toepassen van deze regels betekent scheppen van rust in de chaos en hoeveelheid aan woorden. Je geeft structuur aan, je bent voorspelbaar en je houdt het eenduidig. En zie daar: dé aansluiting bij autisme-communicatie!


Ikea
Paulien Vervoorn (trainer, coach, spreker) bedacht het Ikea-model voor het maken van een speach of preek. Dit model is ook bruikbaar bij schrijfwerk, zoals bloggen. Afgezien dat Paulien met het Ikea-model ook wil zeggen dat de kerk aantrekkelijk, laagdrempelig, aansprekend en herkenbaar moet zijn, gebruikt ze de letters ook om het volgende duidelijk te maken:

I = Laat de Intro Inspirerend zijn.
K = Laat de Kern Krachtig zijn. Wat is je doel, wat je wil meegeven?
E = Laat je betoog Eerlijk en Echt zijn, ga in op argumenten.
A = Maak de Afsluiting Appèlerend. Dit is de 'call to action', roep mensen ergens toe op.


Paulien: "Verplaats je in je publiek, in je lezers. Waarmee kan je hen raken, opbouwen en bemoedigen?"
In mijn geval is dat een stukje kennisoverdracht over autisme, ervaringsverhalen voor mogelijke herkenning, delen van tips en oproepen tot verdraagzaamheid, geduld en 'inclusion'. En met dat laatste bedoel ik: het omgaan met autisme in gezin en samenleving. Niet 'verstoten', maar integreren.

Geloofwaardig bloggen
Vorige week heb ik een trainingsdag bijgewoond, met de naam 'geloofwaardig bloggen'. Heerlijk! Je onderdompelen in schrijven, leren van anderen, ontmoeten, delen van ervaringen, nieuwe dingen leren, jezelf opscherpen, je motivatie onder de loep nemen, opnieuw gepassioneerd raken door de bevlogen sprekers Paulien Vervoorn en Helga Warmels (journalist)... en zo kan ik nog wel even doorgaan. Voor mij was deze dag een feestje, een echt cadeautje voor mezelf.
Vol goede moed keerde ik huiswaarts, ging ik zitten om te gaan schrijven, ... en viel er een oorverdovende stilte. Writer's block.

*************************************************

De twijfel sloeg toe.
M'n hele schrijverij stond plotseling op losse schroeven.
Even gaan toepassen wat er op zo'n dag allemaal gezegd is, is minder eenvoudig dan het lijkt.

*************************************************

Maar gelukkig duurde deze persoonlijke worsteling met mijn schrijfkapsones maar even. Wat maakt het uiteindelijk uit om je motieven, je verlangens en je schrijfvaardigheden eens onder de loep te nemen? Ik denk dat als je dit proces goed doorloopt, je er alleen maar frisser en fruitiger uit tevoorschijn kan komen.

Mindmap: wat wil je met je blog?

En zie daar: vol nieuwe plannen en ideeën ga ik me verder bekwamen in geloofwaardig schrijven. Ik bruis van nieuwe ideeën en om jullie helderheid te verschaffen (maak jezelf geloofwaardig voor je (autistische) lezers!), deel ik hieronder een aantal punten:

1) De naam van mijn blogsite gaat veranderen. Autisme VerWoorden (wat linkt aan mijn tekstbureau VerWoorden) veronderstelt nu dat IK het allemaal eens onder woorden ga brengen, terwijl ik meer wil schrijven vanuit de vraag van de lezer..., de naam zal dat moeten gaan verwoorden. Tips zijn welkom!).
2) De blogs worden overzichtelijker ingedeeld: met tussenkopjes en altijd een maximale lengte.
3) Ik ga de onderwerpen waarover ik schrijf indelen in categorieën, zodat het eenvoudig weer terug te vinden is. Daarmee wordt de website overzichtelijker.
4) Er zal meer interactie met lezers gaan plaatsvinden, zodat ik meer zicht krijg wat er leeft onder m'n lezers, waar behoefte aan is.
5) Ik ben van plan om zo af en toe andere ervaringsdeskundigen én ook deskundigen (autisme professionals) aan het woord te laten.
5) Ik ga meer PR doen, meer mensen bereiken via Social Media.
6) Ik ga nog meer andere activiteiten ontplooien die te maken hebben met autisme... blijf me volgen, dan houd ik je op de hoogte.

Creativiteit en/of regels
Hoe werkt het ook al weer in het leven van mensen met autisme?
" Zeg wat je doet en doe wat je zegt!

Zo zou het ook moeten werken bij schrijven. Hou je aan de kernboodschap, hou je doelgroep in de gaten, trek met de eerste zin de aandacht, wees vernieuwend, geef tips, ... en ga zo nog maar even door. Dát maakt je blog geloofwaardig, lezenswaardig en trekt meer bezoekers. En dat is toch uiteindelijk wat mijn bedoeling is: zoveel mogelijk mensen op een laagdrempelige manier kennis laten maken met de wondere wereld van autisme.

Maar er bestaat ook nog zoiets als spontaniteit en creativiteit. En zit mijn worsteling misschien in die spagaat? Ik ben spontaan begonnen met schrijven. Natuurlijk wist ik dat ik kon schrijven en natuurlijk wist ik dat ik uit ervaring wat te vertellen had over autisme, maar daar hield het wel mee op. En nu, die regels en structuren...

Maar opgeven staat niet in mijn woordenboek.
Dus zoals ik ooit begon met schrijven, houd ik ook nu de Pippi Langkous-logica voor ogen:
" Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.

Ik ga er mijn weg in vinden, mijn balans. Zeker weten. Ik geloof in de werking van structuur, voorspelbaarheid en eenduidigheid. Die basisregels hebben zich wel bewezen in ons leven. Rust in de chaos van het leven.
En met betrekking tot schrijven zal dit rust brengen in de chaos van woorden.



Liefs van Henny

4 opmerkingen:

  1. Jaaa gaaf met de praktische punten op een rij, aanpassings/groeipunten. Leuk om er zo mee bezig te zijn he! Fijn dat je uit de bevroren positie kon komen. En kijk eens wat het teweeg gebracht heeft. Veel suc6! Ik lees mee...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks Petrina! Jij ook. We blijven elkaar volgen!

      Verwijderen